2008. május 17., szombat

Bodzaszörp

Szirup:

70 darab nagy tányérú virágot 5 liter vízzel leönteni (forralt is jó, persze lehűtve) és 1 napig állni hagyni,


leszűrni és a lébe literenként 1-1,35 kg cukrot, ízlés szerint citromsavat tenni. Addig keverni, amíg a cukor feloldódik (kis melegítéssel rá lehet segíteni).


Üvegekbe tölteni.
Update: pillepalackot háromnegyedig töltöm, kinyomom belőle a levegőt, rácsavarom a kupakját és mélyhűtőbe teszem. A palack nem durran szét, mert van helye tágulni.


Hígítás nélküli változat:

5 literes üvegbe fél kiló kristálycukor, 7 nagy virágtányér, fél citrom karikákra vágva, 1 mokkáskanálnyi borkősav (vagy citromsó, citrompótló). Felönteni vízzel, összekeverni, megkóstolni, hogy elég savanyú-e? Lefedni gézzel, 3-4 napig állni hagyni, majd leszűrni és meginni.

34 megjegyzés:

Névtelen írta...

És akkor ezt most fel kell önteni szódával, jeget bele, és meginni?

Névtelen írta...

Ja!
Hümér voltam. :)

Julis írta...

aham. kicsit édes lett, kevés benne a citromsav. majd a következőt savanykásabbra csinálom :) a másodikba nem kell semmi, max jég

Névtelen írta...

Cyan, nagyon szépen köszönöm!!!
Mindenkinek ajánlom eme egészséges és izletes nedüt, én imádom! Biztosan sokak hasznát veszik még a receptednek. Hümér, Te is probáld ki, nem bánod meg.
Mégegyszer köszönöm!!! :)))

Kisangyal

Julis írta...

köszi Angyi! igyátok egészséggel!

Névtelen írta...

Isteni ez a bodzaszörp!!! 50 fokos melegben, a teraszon ülve, jéggel, még kis plusz citrommal a legjobb!
Macsek

Julis írta...

köszi Macsek! viszek pár üveggel a buliba is :))

Névtelen írta...

Szeretjük mi is a bodzát, hasonló a receptem is.Buliban megkóstolnám a tiédet. Bodzás palacsintát is ettem, az se volt rossz.
Szuper ez a blog.

Brigusz voltam

Névtelen írta...

Holnap megyek bodzát szedni.
Ilyen italt már készitettem, de szörpöt nem. Meddig áll el?
Feltankolnék belőle nyárra.

zuzuka

Julis írta...

Zuzuka, sztem a virágot szárítsd meg, és abból csináld a szörpöt, ha elfogyott. én is szárítom, meg vászonzacskóba teszem szellős helyre. így tuti nem lesz baja, nem penészedik meg. a legjobb, ha 1 adagot 1 zacskóba teszel. így csak elő kell venni, beáztatni, szűrni, cukrozni.

Névtelen írta...

Köszi, ez nagyon jó 5let!
Gyógyfüveket eddig is száritottam teának, de ez nem jutott volna eszembe.
Hmmm, fini hűsitő lesz a melegben!

Unknown írta...

Cyan most mondd meg mé van az, hogy néha megbugggyyy? Pedig már minden féle úton próbálkoztam.

Julis írta...

Réka, melyik?
amúgy én forralt és kihűtött vízzel készítem, üvegeket kifőzöm, ezzel is minimálisra csökkentve a buggyanás veszélyét. ja, és ne tartogasd, igyad anya!!!!!!!

Névtelen írta...

Hát a nyári hőségben az agyam biztosan megbugybugy, de hogy a Bodza - nálunk sohse állt el addig… Pedig nem is tettünk rá alkoholt. Na, ez talán nem is rossz ötlet. Kivéve a nyári hőséget, mikor az agy…
Szóval csak módjával.

Mormogi Papa

Névtelen írta...

Kedves Réka,

a Bodza lelőhelye is fontos: lehetőleg ólommentes és pormentes legyen szedéskor - utólag már Hofi. Persze mindenki féltékenyen vigyázza az egyszer már meglelt tuti helyett - amíg mindenki rá nem szabadul. Tapasztalataim szerint bolti bodzalétől érdemes tartózkodni, mert az íze halovány, a tartalma kétes… Szörpből van egy mézzel édesített, az még elmegy valahogy - a többitől csak a kedvem.

Mormogi Papa

Julis írta...

a Méhes Mézes bogyósbodzaszörp nekem gyógyszer volt télen. nem is lettem beteg. Réka mellett ott az erdő, garantáltan ólommentes övezet. Hegylakó :)))

Névtelen írta...

Kár, mert akkor csak 1 maradhat :-(((
Torokfájás esetére garantáltan bio kutyulék (már ha a gyimilcs az):
1 banánt közepesen vékonyra karikázunk, ráöntjük 1 fél citrom levét, az egészet leöntjük jófajta mézzel (termelŒivel, NEM tecsóval) míg ellepi. Állni hagyjuk vagy fél napig - ha hıtŒben, nem színezŒdik el és finom. A citrom elveszi az édes "gejl" hatást és a papi kanalazva szinte tisztára beretválja a torkodat. BelülrŒl!
Nincsen orgodom-borgodom:-)))
Kati Néni, a jógaoktatónk pedig feketeretekbe fúr lyukat, abba teszi a mézet reggelig… állítólag az is jó. Mármint a torokra. (NEM Kovax :-)))
És még csak recept se kell hozzá. Nademármost belKóhntárkodom mások mesterségébe - nemhiába mondta már Mátyás Király bolondja is, hogy a legtöbb orvosból vagyon…

Jobbulást minden olvasónak

Mormogi Papa

Julis írta...

mi történt az ő betűiddel? tán csak nem a mókahelyről írsz? ejj, ejj :DDD

Névtelen írta...

A jó pap is holtig tanul, hát még a blogista!

Mert azt azé' nem gondútam vóna, hogy egy gépről két böngészővel az egyik tuggya a hosszú ő-ket és ű-ket, a másik meg dadog. Nem azé' mondom, de a zekszplórer volt a ludas, a tűzrókát most nem vetettem be, megelégedtem a szafárival, az olyan sahár… (Ezita reklamácíja helye:-)))
Kedves Cyan, errő' jut eszembe, hogy aznap VOLT nálam törülköző, meg sokmindenki másnál is, csakhát ez nem olyan feltűnő - a strandon :-)))

Mormogi

Julis írta...

még jó, h nem jöttek a Vogonok :D

Névtelen írta...

Megint keresztbe ment az Emil, tudhatod, hogy csak ONNAN írok, otthon nem férek a géphez a többiektől… mer' idő még csak akadna…

Mormogi Papa

Névtelen írta...

Vogonok nem, de Egonok voltak bőven… Lásd:

Fujtsd meg, Egon, fujtsd meg, Egon…

Aztán jött egy társulat, azok elébb a parton vogonizáltak, de a vízben kinyíltak, mint Pistike… Mint a Kapitányi Sapkán olvasható: Mindenkit érhet baleset. (Jé, kistehén!)

Mormogi Papa

Névtelen írta...

Jelentem ázik a bodza!
Garantáltan tiszta helyről, a Szépasszonyok egyik völgyéből:)
Egyből 2 adagot készitek, biztos elfogy majd - bugybugy előtt.
Ti már strandoltok?

Zuzuka

Julis írta...

Zuzuka! tuti helyed van, látom. profi vagy :))
én nem strandolok, Mormogiék voltak a Balatonon a 7végén. nekem van kertem! :)))

Névtelen írta...

Helyesbítés: valóban lementünk Ãszödre (nem mi tehetünk a hírnevérŒl:-)), de ott nem bújtunk a vízbe. Meleg még csak lett volna, node a víz… azt csak a benne lebegŒ többszáz döglött angolna bírta ki. Piszkos, átláthatatlan, egészségtelen - a vízrŒl beszélek, természetesen. Pénteken mentünk át Zalakarosra, az ottani élményfürdŒben égtünk le duplán - bŒrileg meg anyagilag is. Pedig jóval olcsóbb, mint a székesben: egyazon árért itt élményfürdesz "akár" (hı, hogy ezt a szót újabban én hogy utálom!) reggel 7-tŒl este 8-ig kb. és nem kell 2 óra múlva kirohannod öltözködni, mert lejárt a "turnusod". Ãsi szittya szokás szerint persze vittünk magunknak szendvicseket (angolosoknak: homokboszorkányokat) és némi - sajna gyorsan felmelegedŒ - vizet is. A pénztárcánk még így is komolyabb vérveszteséget szenvedett, hála a helyi (balatoni viszonylatban egyértelmıen mérsékelt árfekvésı :-) éttermeknek. A helyi termelésı Cabernet Sauvignon-t megkóstolni nem volt muszály, viszont érdemes.
Bocsi, nem a nyálcsurgatásra utazom. Kicsit messze van ugyan (Honnan?) de a helyi Kend Ping-ben két fŒre megúszhatod 3 ezresbŒl éjszakánként. Saját sátorral persze. Adódik a tapasznyalatainkból (Hévízzel együtt) az az egyszerı képlet, miszerint (már megint egy csúf kötŒszó) gyógyvíz + értelmes befektetés = nullához közelítŒ munkanélküliség + szolíd jólét.

Mormogi Papa

Névtelen írta...

Na tessék, már megint az Expó RER volt nyitva, nincsenek helyén a betűim. Ha legalább az elküldés elött leesik a tantusz, áttehettem volna ctrl+x és/vagy c és ctrl+v -vel a másikba.
Késő bánat, ebgondolat.
A Szépasszonyvölgyről meg az jut eszembe (NEM AZ !), hogy Bélapátfalva, Noszvaj, Sirok, Kisnána és - sajnos, negatív példaként - Egerszalók. A sor persze korántsem teljes, de mi nagyjából ezt jártuk végig pár éve.

Mormogi Papa

Névtelen írta...

Milyen okból túráztál erre Mormogi papa?
És Szalók mivel húzta ki a gyufát?
Járom a környéket én is, kikapnak ha rosszalkodtak!:))
cyan, a szörp elkészült, 12 lityi lett de nem izgulok, mert nagyon gyorsan fogy.

zuzuka

Julis írta...

Zuzu, fogyasszátok egészséggel! nem tudom nekem hány liter lett, 10 körül, asszem.
szárítok virágot :)

Névtelen írta...

Kedves Zuzuka,
én még mindig képtelen vagyok gyorsírni, a stílusom elbeszélő. Nem a téma mellett!
Szalók természetes hőforrása csodaszámba ment, már a netről lekapargált képek alapján előre dörzsöltem az uszonyaimat… Odaérve meg ßnagy építkezés, autóparkolónak állított sivatag (ne feledjük: 6 van neki!) , hátul betonförmedvények - a természetes fehér kúpok (úgy tudom, ilyen csak pár helyen van bolygónkon - legközelebb Törökországban) meg megcsonkítva… Ugyan melyik eszement adhatta ki az építési engedélyt? Tudom, a fejlődésnek álcázott úthengert nem lehet megállítani, de legalább lassíthatna néha. Mi nem hisszük, hogy "drágább, ami szép" sem azt, hogy az a jó, ha minél többet keresnek rajtunk. A helyi barlangétterem (Piroska?) sokkal jobban esett, hogy evésre tereljem.
Ha arra jársz, megnézed, hogy befejeződött-e már a kitudjahánycsillagosgyógyüdülőkomplexum és a csóró hazai beteheti-e oda a lábát? Olcsó kempinget biztos nem tettek mellé…

Mormogi Papa

Névtelen írta...

Zuzuka,
visszanézve látom, nem válaszoltam a "miért"-re.
Hát miért ne? Időnk volt, kocsit kaptunk kölcsön - hát a sógornőm és a vőtársam (a férje) mellé mi ketten is befértünk. Alig, mert csak két ajtó volt, a csomagok az ölben… viszont lefoglalt szobácska várt Egerben minket két éjszakára. Ha tehetjük, megyünk. A szállást ők foglalták, a meglátogatandó helyekről meg én adtam tippeket, mert a munkámmal jár, hogy az ország szép-érdekes helyeiről képeket gyűjtsek. Szívesen meg is nézek mindent élőben. Gyaloglás-hegymászás (mára csak mértékkel) nem akadály.
Üdv!
Mormogi Papa

Névtelen írta...

Mormogi papa!
A szalóki hőforrást akkor látogattam rendszeresen, amikor még a természet lágy ölén egyetlen kis medencéje volt.
Se kerités, se belépő, az volt ám a szép hely! A fehér dombokról csordogált a gyógyviz, és ott üldögéltünk (néha buliztunk) a medencében.
No ez nem ma volt, 25-28 éve.
Utána bezárták a területet jó sokáig.
Manapság 1x voltam kint 2 éve az épitkezés közepén, és azt hiszem több ezerért nem is megyek.
Nézelődni talán...
Gyógyviz meg akad errefelé elég szépen.
Bogácsot merem ajánlani, ott van kemping is, és a strand is prima!!!
Az árakat sajna nem tudom.
na jólelkanyarodtunk a bodzától - hihi.
üdv: zuzuka

Névtelen írta...

Így igaz, de megérte!
Nem a reklám mián, de jólesik. Csak ne veszítettem volna el az időgépem slusszkulcsát. Most megérné visszanézni (vakasszony módra). Tényleg, nem rokona a Vakapád-nak?
Jóindulatúan irígykedem a természet lágy (khm, khm - nem mindig) ölén töltött időd miatt.
Nekem viszont máshonnan vannak emlékeim, ahol akkoriban a zöld fű még zöld volt és nem szürke. A Noszti esete.
Üdv Mormogi Papa

Névtelen írta...

Csak nem Toth Marival napozgattál a zőőőd gyepen?:D

zuzuka

Névtelen írta...

Dehogy, csak a Noszt Algiára gondoltam. Tudod, a Neur Algia testvére ☺.
Esetleg a Ződ Sylvani-val… de ilyenkor (árnyékba 35) az árpaszörpöt is kedvelem.

Mormogi Papa